مراقبت های پس از عمل جراحی بای پس کرونری

کمک به بیماران و اعضای خانواده شامل قطع سیگار ، کنترل فشار خون ، کاهش سطح کلسترول ، ورزش روزانه و کاهش استرس می باشد . بعضی از این تغییرات ممکن است با عوض کردن شیوه زندگی ، رژیم غذایی و ورزش انجام شود ولی ممکن است تغییر شیوه زندگی به تنهایی کافی نبوده و بعضی از اقلام دارویی برای بیمار تجویز گردد.

داروهای مورد نیاز پس ازعمل جراحی بای پس کرونری

ترخیص از بیمارستان

بیماران بدون عارضه معمولا 5 روزپس از عمل از بیمارستان مرخص می شوند. در بعضی از بیماران طول مدت بستری بیشتر است و ترخیص ممکن است به علت عوارض ناشی از عمل جراحی به تاخیر بیفتد. قبل از ترخیص از بیمارستان لازم است به بیمار و همراهان اطلاعاتی درباره بیماری و سیر نقاهت آن داده شود بعضی از داروهای قدیمی باید حذف و دارو های جدیدی ممکن است تجویز گردد.

تجویز دارو

بسیاری از بیماران با مقادیری داروی تجویز شده پس از عمل مرخص می شوند که باید روزانه مصرف کنند بعضی از این دارو ها جهت افزایش طول عمر و بعضی دیگر جهت جلوگیری ار عود بیماری و درد سینه می باشد.

داروهای ضد پلاکت : کولوپیدوگرل یا همان پلاویکس و آسپرین جزو دارو های ضد پلاکت محسوب می شود که جهت جلوگیری از لخته شدن خون درون رگ های پیوندی قلب داده می شوند پلاویکس حداقل برای  1 سال پس ازعمل جراحی بای پس داده شده و آسپرین را معمولا تا آخر عمر برای بیمار تجویز میکنیم.

دارو های بتابلوکر : این دسته از دارو ها ضربانات قلب و فشار خون بیمار را کنترل کرده و باعث می شوند که نیاز به اکسیژن قلب کمتر شود این دسته از دارو ها برای بیماران با فشار خون بالا ، نارسایی قلبی ، سکته های قلبی و بعضی از بیماران که پس ازعمل جراحی تمامی علایم شان مثل درد سینه از بین نرفته تجویز می شود این دارو ها شامل متورال ، پروپرانولول ، آتنولول و ... می باشد در صورتی که بیمار این دارو هارا تحمل نمی کند می شود ار دارو های بلوک کننده کلسیم نظیر دیلتیازم ، وراپامیل ، نیفیدیپین استفاده کرد.

نیترات ها : مثل نیترو گلیسیرین ( با دوام کوتاه ) و یا ایزوسرباید ( با دوام بلند)

این دارو ها سبب گشادی رگ های تغذیه کننده قلب ( کرونر ها) شده و از آن طریق سبب افزایش جریان خون عضله قلب می گردند نیترات ها همچنین خون سیاهرگی برگشتی قلب را کاهش داده و به این طریق نیاز قلب به اکسیژن را کم میکند.

نیترات هااغلب جهت جلوگیری از بروز درد های سینه ای به بیمار داده می شود .ممکن است به بیمار پس از عمل بای پس کرونری هم داده شود در صورتی که تمام رگ های قلب بیمار به علل مختلف پیوند نشده باشد.

مهار کننده های آنزیم مبدل آنژیو تانسین (ACE) مثل کاپتوپریل ، انالاپریل ، که جهت درمان فشار خون بالا مورد استفاده قرار می گیرند . در بیمارانی که این دارو هارا به علت سرفه زیاد تحمل نمی کنند از دارو های مهار کننده آنژیوتانسین 2 مثل لوزارتان و یا والسارتان استفاده می کنیم.

دیورتیک ها (مدور ها یا ادرار آور ها) مثل فورزماید یا لازیکس و تریامترن H و هیدروکلروتیازید در صورت مصرف مقادیر بالای این دسته از دارو ها بخصوص فورزماید ضعف بی حالی و ضربانات نا بجای قلبی و افت فشار خون ممکن است ایجاد شود.

دارو های کاهنده چربی : به تمامی بیماران پس از عمل جراحی بای پس کرونری قلب داده می شود . کاهش کلسترول در بیمار قبل و پس از عمل مفید است زیرا سبب کاهش و در بعضی اوقات برگشت روند آترواسکلروز ( تصلب سرخرگ ها)

می گردد. شایع ترین این دارو ها از دسته استاتین ها هستند که آتورواستاتین ، سیموااستاتین و لوواستاتین و جدیدا روزواستاتین از این دسته می باشند.

سایر دارو ها بر اساس وضعیت هر بیمار داده می شود که شامل دارو های آنتی آریتمی ( مثل آمیودارون ) ، دارو های گوارشی و ... می باشند . زمان مصرف این دارو ها کوتاه مدت خواهد بود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 21 خرداد 1394برچسب:, | 16:36 | نویسنده : arminkarimian |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.